torsdag 14. februar 2008

Det norske skolesystemet kolapser?

Påstand: Det norske skolesystemet kolapser

” i media blir det fokusert mye på at Norske elever ikke har gjort det så godt på nasjonale tester som ønsket… Er det noe i disse bekymringene eller kan vi ta det med ro?”

Jeg vil si nei, til tross for en stor modernisering på godt og ondt tror jeg at problemer rundt den norske skole er oppskrytt. Det er ikke sånn at norsk ungdom i dag er dummere enn de var for femti år siden, og det er ikke sånn at man blir smart av å bli slått fordi man ikke hører etter. Men på den annen side hadde kanskje ikke skolen i dag hatt vondt av litt mer disiplin og respekt.

Forskjellen, når det kommer til å respektere lærere i dag og tidligere er at i dag må man ”gjøre seg fortjent” til den respekten man skal få. Mange lærere mestrer dette fint, andre ikke i det hele tatt. Tidligere holdt elever kjeft, de sa ikke hva de mente, de argumenterte ikke og de gjorde som de ble bedt om. På denne måten er det kanskje heller ingen overraskelse at det ble mer plass til læring tidligere, enn hva det er nå.
En ting som er positivt med at man i dag sier hva man mener, og argumenterer for sine egne meninger er at dagens ungdom er mer reflektert, og sannsynligvis mer samfunnsengasjert. Alt har fordeler og ulemper.

Moderniseringen av samfunnet gjør også sitt. Facebook, msn, dataspill, filmer og musikk stjeler mye studietid. Kanskje er ikke pc-bruk så bra som det fremstilles? Er det beste god gammeldags tavleundervisning med penn og papir for notater?
Lærer man mer av å sitte ved hver sin data? Det er ikke lett å si, men det som er lett å si, og lett å vite er at det finns fordeler og ulemper med begge deler. Det er ingen rett eller galt svar.

Oppsummerende vil jeg si at jeg benekter påstanden. Norske elever er verken dumme eller dummere enn tidligere.

Ingen kommentarer: